Dessa avtalsvillkor gäller för köp på webbplatsen straube.se.
Allmänt
Straube.se säljer böcker i olika format via internet till kunder (”Kund”) i Sverige i första hand, men även internationellt. Kund kan vara antingen privatperson över arton (18) år (”Privatkund”) eller företag, organisationer och offentliga institutioner (gemensamt ”Företagskund”).
Genom att slutföra en beställning i ovanstående kanaler, registrerar kunden sig för konto och accepterar Avtalsvillkoren.
Straube.se reserverar sig för eventuella fel i artikelinformation eller i övrigt på Webbplatsen.
Priser och avgifter
Gällande produktpris inklusive moms är det pris som vid beställningen framgår på webbshopen. Straube förbehåller sig rätten att ändra produktpriser utan föregående avisering.
Privatkund boende i Sverige betalar svensk moms enligt sitt lands momssats medan privatkund boende utanför EU är undantagen från momsplikt. Utländsk företagskund inom EU debiteras svensk moms i de fall denne inte har uppgivit ett korrekt momsregistreringsnummer. Företagskund utanför EU debiteras inte svensk moms.
Fraktavgifter vid leverans inom Sverige
Aktuella avgifter framgår av Webbplatsen. Vid ”Delad leverans” utgår ingen ytterligare fraktavgift för leveranser inom Sverige.
Fraktavgifter vid leveranser utanför Sverige
Vid leveranser utomlands tillkommer en fraktavgift baserad på Straube.se kostnad för leveransen samt, i förekommande fall, införsel- och tullavgifter. Denna kostnad tas ut per fysisk leverans och inte per order.
Beställning
Beställning kan endast göras på Webbplatsen, såvida inte särskild överenskommelse ingåtts före beställningen.
Bindande avtal uppkommer först när straube.se per epost bekräftat beställningen. Straube.se reserverar sig för slutförsäljning av beställd produkt.
Kunden har rätt att före expediering av ordern per e-post avbeställa hela eller viss del av sin beställning. Med expediering menas att kunden erhållit epost eller SMS om att ordern är skickad eller finns för avhämtning, alternativt om kunden fått en del av sin beställning.
Meddelanden från straube.se sänds normalt till den epostadress som kunden registrerat på konto alternativt angivit vid beställning, undantaget meddelanden i samband med utnyttjande av ångerrätt och i samband med reklamation. Kunden förbinder sig att efter gjord beställning bevaka sin epost.
Beställning sker antingen via ett registrerat konto (”konto”) eller via snabbkassa (”snabbkassa”).
Kontoregistrering och konto
Kund som beställer via konto får tillgång till tjänster som kräver inloggning såsom Mina sidor med orderhistorik, favoriter, bevakningar.
Kunden registrerar namn, personnummer (privatkund) eller organisationsnummer (företagskund), epostadress och postadress. Privatkund som väljer kort som betalsätt behöver inte registrera personnummer. Företagskund inom EU som önskar fakturering utan moms ska även uppge momsregistreringsnummer.
Kunden väljer och registrerar ett användarnamn och ett lösenord.
Kunden godkänner avtalsvillkoren och lämnar samtycke till personuppgiftsbehandling.
Kunden ansvarar för att korrekta och fullständiga uppgifter är registrerade på kontot.
Kunden ansvarar för att inte lämna ut användarnamn och lösenord till annan än den som äger rätt att göra beställning för kunds räkning.
Snabbkassa
Kund som beställer via snabbkassa får inte tillgång till tjänster som kräver inloggning.
Kunden anger personnummer (privatkund) eller organisationsnummer (företagskund).
Kunden väljer och registrerar ett användarnamn och ett lösenord.
Kunden godkänner avtalsvillkoren och lämnar samtycke till personuppgiftsbehandling.
Kunden ansvarar för att korrekta och fullständiga uppgifter är angivna i snabbkassa.
Betalning Privatkund
Privatkund – betalning vid köp av fysiska böcker och digitala böcker
I samarbete med Klarna erbjuder straube.se betallösningen Klarna Checkout. Mer information om Klarnas betalsätt eller kundens betalning finns på Klarna.se eller i Klarna-appen.
Webbplatsen använder sig av säkerhetslösningen 3D-secure vid samtliga kortbetalningar.
Genom att slutföra köp i kassan godkänner kunden både avtalsvillkor och hantering av personuppgifter. Läs mer om hur Klarna hanterar personuppgifter här.
Betalning Företagskund
Straube.se erbjuder betalningar via faktura.
Leverans
Leverans sker normalt med paket eller varubrev.
Om leveranstiden beräknas bli längre än vad som anges i webbshopen ska kunden per epost underrättas och har då rätt att innan expediering per epost annullera beställningen.
Har kunden beställt produkter med olika leveranstidsklasser sker leverans enligt den längsta leveranstidsklassen i beställningen. Sampaketering av order till samma kund kan ske om leveranstiden sammanfaller.
Vid försening av del av order kan leverans delas upp.
Straube.se ansvarar för varorna vid leverans till kunden. Varan anses vara levererad när försändelsen är utdelad i brevlåda, avlämnad som påse på dörren, uthämtad hos ombud eller kvitterad vid leverans till dörr. Kunden ansvarar för varorna vid retur. Varan anses returnerad när kundreturen är inkommen och registrerad.
Om kunden inte hämtar ut en försändelse, eller försändelse går i retur på grund av felregistrerade uppgifter, har straube.se möjlighet att ta ut en avgift, som ersättning för frakt och omkostnader. Vid retur från utlandet har straube.se rätt att debitera kunden alla fraktkostnader för försändelsen, samt en avgift, som ersättning för hantering och omkostnader.
Ångerrätt
Privatkund, och företagskunder där detta särskilt har avtalats, har rätt att ångra ett köp utan att ange något skäl, inom fjorton (14) dagar (”ångerfrist”) från det datum då varan mottagits. Kund som vill åberopa ångerrätt ska meddela straube.se detta inom Ångerfristen. Kontakt kan ske via kundservice@straube.se eller 0734-225650.
Vid utövande av ångerrätten betalar kunden returfrakt om inte annat anges.
Kunden ska återsända varan utan onödigt dröjsmål och i vart fall senast fjorton (14) dagar efter den dag då kunden meddelat sitt beslut att frånträda avtalet. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om kunden skickar tillbaka varorna innan denna fjortondagarsperiod löpt ut. Kunden ska i paket bilägga papper där information om kontakten med kundtjänst finns, samt kontakta Klarna för att rapportera retur och pausa betalning.
Ångerrätten gäller inte signerade böcker.
Returadress är Straube.se, Karl X Gustavs gata 70, 25440 Helsingborg
Om kunden utnyttjar ångerrätt ska utan onödigt dröjsmål och senast fjorton (14) dagar från och med den dag från underrättelse om beslutet att frånträda avtalet återbetala kundens kostnader för ordern, bland dem också leveranskostnader. Straube.se förbehåller sig dock rätten att återbetala tidigast då varan anlänt.
Presentinslagning likställs med utförd tjänst och återbetalas inte.
Om varans kvalitet har påverkats till följd av att kunden har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, kan avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning komma att göras.
Reklamation
Om en felaktig eller skadad vara har levererats, eller om försändelsen försvunnit under transporten ska kunden reklamera.
Kontakt sker med kundservice via e-post: kundservice@straube.se eller telefon på nummer 0734-225650.
Reklamation ska ske inom skälig tid från det att kunden upptäckte eller borde ha upptäckt felet, dock senast fjorton (14) dagar från leveransdagen.
Reklamation ska minst innehålla följande information:
- Ordernummer,
- Fakturanummer
- Titel på de produkter som kund vill reklamera
Retur vid reklamation får ske först när reklamation gjorts och returinstruktioner erhållits. Kunden har rätt att returnera felaktig produkt på straube.se bekostnad förutsatt att kunden följer lämnade instruktioner. Retur får inte ske mot postförskott eller efterkrav.
Vid godkänd reklamation har kunden rätt att:
- Kostnadsfritt erhålla en ny, felfri produkt; eller
- Behålla produkten och få ett överenskommet prisavdrag; eller
- Häva köpet, varvid produkten returneras och erlagd betalning återfås.
Straube.se följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer för reklamationer, se arn.se. Postadress: ARN, Box 174, 101 23 Stockholm.
Straube.se följer även svensk lag vid en eventuell tvist. Läs mer på mer på http://www.konsumentverket.se.
Upphovsrätt och andra immateriella rättigheter
Upphovsrätten till de verk som mångfaldigas i form av böcker innehas av respektive utgivande förlag. Utöver den rätt kunden uttryckligen erhåller enligt dessa avtalsvillkor erhåller kunden inte någon rätt till böcker eller till immateriella rättigheter med koppling därtill.
Ansvar
Utöver vad som framgår av avtalsvillkoren och, för privatkundtvingande konsumentlagstiftning, har straube.se inget ansvar för fel eller förseningar och ansvarar straube.se varken för direkt eller indirekt skada.
Straube.se ansvarar inte för innehållet på webbshopen till vilken länk finns från webbshopen.
Straube.se garanterar inte funktion, tillgänglighet, kvalitet, användbarhet eller säkerhet hos webbplatsen.
Straube.se ansvarar inte för obehörig åtkomst till eller ändring av sådant kunden erhållit genom webbplatseneller för annans eventuellt brottsliga användning av sådant. Straube ansvarar inte för andras intrång i tredje mans immateriella rättigheter genom användning av de tjänster som tillhandahålls genom webbplatsen.
Straube.se ansvarar inte för någon skada, direkt eller indirekt, som uppstått genom användandet av eller oförmågan att använda Webbplatserna. Straube.se ansvar överstiger under inga omständigheter erlagt pris för aktuellt köp.
Ovanstående gäller inte om skada uppstått genom straube.se uppsåt eller grova oaktsamhet eller om annat följer av tvingande lag.
Kunden ansvarar för att inte obehöriga får tillgång till kundens användarnamn och lösenord.
Personuppgiftsbehandling
Personuppgiftsbehandling sker i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR).
Straube.se registrerar personuppgifter i samband med att kunden skapar ett konto, beställer i vår webbplats. Behandling och lagring sker därefter i syfte att kunna uppfylla avtal och för att utveckla våra produkter och erbjudanden.
När laglig grund ej längre finns för att fortsätta personuppgiftsbehandlingen sker gallring i form av borttag eller anonymisering.
Genom att acceptera avtalsvillkoren lämnar kunden sitt godkännande till denna personuppgiftsbehandling.
Cookies
För att handla via webbshopen behöver kundens webbläsare vara inställd för att ta emot cookies. Cookies används för att ge dig som besökare tillgång till olika funktioner på Webbplatserna, t ex varukorgen, repetition av tidigare sökningar och i den tekniska kommunikationen med tredjepartstjänster. Cookien innehåller ingen personlig information. Cookies används även för att lagra opersonlig aggregerad besöksstatistik i Google Analytics, ett analysverktyg som används för att förbättra användarupplevelsen på Webbplatserna.
Genom att navigera på webbshopen lämnar kunden samtycke till hanteringen av cookies enligt ovan. Cookien ligger lagrad i din dator tills du själv tar bort den. Om kunden vill undvika lagring av cookies kan funktionen stängas av i webbläsaren. Det innebär dock att webbplatsens funktioner begränsas t ex för inloggning och att lägga böcker i varukorgen. Övriga delar av webbplatserna kan besökas även om cookies inte accepteras.
Ändring av avtalsvillkoren
Dessa villkor gäller tills vidare men avtalsvillkoren kan ändras av straube.se. Efter att kunden gjort sin beställning kan villkor för den aktuella beställning ej ske.
Tvist
Svensk rätt ska tillämpas på samtliga köp. Tvister ska avgöras i och av svensk allmän domstol. Konsumenter kan även få tvister med anledning av Avtalsvillkoren prövade av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), vars rekommendationer följs. Beslut från ARN är en rekommendation och inte tvingande. För mer information se www.arn.se.
Recensioner
Kunden får erbjudande att recensera de böcker som de köper hos oss. För att kunna lämna en recension måste man vara inloggad på Straube.se. Recension och namn kommer att visas på webbshopen i de fall dessa recensioner följer våra recensionsriktlinjer. Recension kan också komma att användas i marknadsföringssyfte.
Dessa Avtalsvillkor ändrades senast den 2025-04-23